جمعه ؛ 30 شهريور 1403
06 آبان 1397 - 16:20

اربعین حسینی و شمیم دلنشین حکومت مهدوی

نام ابا عبدالله الحسین (ع) مردمان عاشق را از هر دین و مسلکی که باشد به سمت خود می‌کشاند. آن چنان که ایشان در سال ۶۱ هجری قیام عاشورا را آفریدند و با خون خود باعث زنده شدن و دوام اسلام ناب محمدی شدند، دردوران فعلی که نزدیکی به ظهور برای ما نمایان شده است، خون ایشان در وجود انسان‌های آزاده به جوشش درآمده و در جریان اربعین حسینی به بیشترین تبلور و بروز خود رسیده است، تا زمینه ساز ظهور منجی بشریت باشد.
نویسنده :
علي وثوقي گاريزي
کد خبر : 1655

پایگاه رهنما :

نام ابا عبدالله الحسین (ع) مردمان عاشق را از هر دین و مسلکی که باشد به سمت خود می‌کشاند. آن چنان که ایشان در سال ۶۱ هجری قیام عاشورا را آفریدند و با خون خود باعث زنده شدن و دوام اسلام ناب محمدی شدند، دردوران فعلی که نزدیکی به ظهور برای ما نمایان شده است، خون ایشان در وجود انسان‌های آزاده به جوشش درآمده و در جریان اربعین حسینی به بیشترین تبلور و بروز خود رسیده است، تا زمینه ساز ظهور منجی بشریت باشد. این حرکت مقدمه‌ای برای قیام حضرت مهدی (عج) است و همانطور که در ادامه اشاره خواهد شد راهپیمایی اربعین با حکومت مهدوی سنخیت‌هایی فراوانی دارد، به همین دلیل زمانی که ویژگی‌های اربعین را مشاهده میکنیم، شباهت‌هایی فراوانی را میان این قیام با حکومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌توان دریافت. به بیان دیگر، اربعین حسینی نمونه‌ای کوچکی از حکومت امام زمان (عج) است که به شیعیان و آزادگان جهان آن را وعده داده اند. در اینجا تعدادی از این شباهت‌ها را یادآور می‌شویم.
۱- شعار و نوای «لبیک یا حسین»
در جریان اربعین مهمترین و اصلی‌ترین کلامی که بر زبان همه عاشقان جاری هست «لبیک یا حسین» است و با این شعار تجدید بیعت خود را با حضرت انجام دهند و علت شرکت در راهپیمایی را با این زبان و ادبیات بیان می‌کنند؛ که ما فقط برای حسین و به نام حسین حرکت و قیام اربعینی خود را شروع می‌کنیم. در قیام حضرت مهدی (عج) در کلامی که از لسان ایشان در کنار کعبه بیان می‌شود همین معنا شنیده می‌شود؛ لذا ایشان با بیان نام اباعبد الله الحسین (ع) خود را منتقم ایشان معرفی می‌کنند و آغاز حرکت خود را با اباعبدالله الحسین رقم می‌زند. در همین رابطه می‌خوانیم زمانی که حضرت قائم (عج) ظهور می‌کند، [کنار کعبه]ما بین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا می‌دهد: «الأول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید‌ای جهانیان که منم امام قائم. الثانی: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید‌ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده. الثالث: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید‌ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند. الرابع: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ بیدار باشید‌ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند. الخامس: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید‌ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند». (یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)
۲- فداکاری مومنان برای یکدیگر
مومن مسلمان به شخصی اطلاق می‌شود که با جان و مال خود نسبت به دیگران فداکاری کند، در روایات ما در مورد ویژ گی حکومت امام زمان (عج) به این موضوع اشاره دارد که مومنان در آن زمان با یکدیگر با علاقه و فداکاری برخورد می‌کنند و دیگران را بر خود مقدم کرده و از هیچ چیزی برای رفع حوائج دیگران کوتاهی نمی‌کنند. در جریان اربعین و پیاده روی که در این ایام انجام می‌شود، این خصوصیت به وضوح دیده می‌شود که هر کسی با هر آنچه در توان دارد، بدون هیچ گونه منت و اکراهی به زائران ابا عبد الله الحسین (ع) خدمت کرده و آن‌ها را مورد لطف و مهربانی خود قرار می‌دهند.
۳- جهانی بودن اربعین
در قرآن کریم و همچنین در روایات ما قیام و حکومت مهدوی را جهان شمول وهمگانی بیان می‌کنند یعنی حکومت ایشان جهانی است و منحصر به منطقه‌ای خاص و یا گروه خاصی نیست. در جریان اربعین این موضوع به عینه مشاهده می‌شود که از همه جای عالم از اروپا و آمریکا گرفته تا کشور‌های آسیایی و آفریقایی و شهر‌های مختلف دنیا در این پیاده روی شرکت می‌کنند و خود را قطره‌ای از این دریای خروشان می‌دانند.
۴- حیات دین با حکومت مهدوی
با قیام امام زمان (عج) و به دست ایشان دین خدا زنده شده و بدعت‌ها از بین خواهد رفت، لذا در ادعیه‌هایی که درمورد ایشان وارد شده به این موضوع پرداخته است. اربعین حسینی نمونه‌ای از قیام و حکومت آخر الزمانی است که باعث تجدید و تقویت دین اسلام شده است، گویی که با اربعین، خون تازه‌ای در کالبد اسلام دمیده و باعث تازه گی و حیات مجدد اسلام می‌شود. درس‌ها و آموز‌هایی که در حادثه عاشورا اتفاق افتاده و به دست آمده است در اربعین تبلور پیدا کرده و هر شخصی با مشاهده این حرکت با اسلام ناب محمدی آشنا شده و خود را در آن غوطه ور می‌کند تا با این معارف حسینی حقیقت اسلام را بفهمد.
۵- امنیت و آرامش
تحقق امنیت و به تبع آن آرامش، آرمان همه امت‌ها و حکومت‌ها در طول تاریخ می‌باشد. برپایی هر گونه تمدن و پیشرفت در هر جامعه‌ای در گرو ایجاد امنیت می‌باشد. هیچ جامعه‌ای به تعالی و شکوفایی نمی‌رسد مگر آنکه سایه امنیت را بر سر خود داشته باشد. حکومت مهدی موعود (عج) با اجرای عدالت این امنیت را در مدت زمان کوتاهی برقرار می‌کند. شاید اگر تا چند سال پیش روایت حضرت امیرالمونین (ع) مبنی بر اینکه «در زمان قیام حضرت هر زنی با همه زیور خود فاصله عراق تا شام را بدون هیچ گونه ترسی به تنهایی خواهد پیمود» را می‌خواندیم مضمون آن را اغراق آمیز می‌دانستیم. در پیاده روی اربعین، فاصله هشتاد کیلومتری نجف تا کربلا مملو از زنان و مردان جوان و پیر و کودکان می‌باشد و با امنیت کامل این مسیر را پیمایش می‌کنند، البته درست است که امنیت زمان ظهور و حال حاضر قابل مقایسه نیست، ولی شما در نظر داشته باشیم که سال‌های گذشته چه مقدار امنیت وجود داشت؟ حتی عده‌ای برای بدست آوردن امنیت حداقلی در این خطه از جهان، جان خود را در این مسیر فدا می‌کردند، لذا می‌بینیم که روز به روز این امنیت و آرامش بیشتر شده و خواهد شد و در این ویژگی هم شباهت دارد به حرکت صاحب الزمان (عج).
۶- رضایت و خشنودی جهانی
یکی از ویژگی‌های مهم حکومت مهدوی تامین رضایت همه افراد می‌باشد، در آن زمان همه در آرامش و خوشحالی زندگی خواهند کرد؛ لذا هیچ کسی را نمی‌بینی که ناراحت و آزرده خاطر باشد. در پیاده روی اربعین هر شخصی را که می‌بینی در رضایت است. کسی او را مجبور نکرده است و با وجود سختی‌هایی که در شرایط مختلف می‌بیند باز هم راضی و خرسند است که در این مسیر قرار گرفته است و دعا می‌کند که سال‌های بعد هم بتواند در این حرکت عظیم شرکت داشته باشد و از لذت و آرامش کافی بهره‌مند شود. در آخر باید به این مطلب اشاره داشت که، جریان و نهضت امام حسین (ع) با ظهور منجی و برپایی حکومت ایشان به هدف و نتیجه غایی خود خواهد رسید، به همین علت هر چه نسبت به زمان ظهور نزدیک‌تر می‌شویم، شباهت و رنگ و بوی بیشتری از حکومت مهدوی را باید به خود بگیریم. جریان پیاده روی اربعین که در امتداد حادثه عاشورا و مقدمه ظهور امام زمان (عج) می‌باشد روز به روز به این جامعه آخر الزمانی نزدیکتر می‌شود تا ان‌شاالله به دریای ظهور ریخته شود.

ارسال نظرات